Jó tanácsok a közelgő ünnepekre – hogy csak szép emlékeink legyenek!

A tél legszebb időszaka a karácsony és a szilveszter. Viszont a magyar szokásokat ismerve, veszélyeket is rejt magában. Hiszen nem telhetnek el az ünnepek evés-ivás nélkül!  Egy egészséges életmódot folytató ember számára – mint amilyenek a honlapunk látogatói és én is – ez komoly megpróbáltatás. Ki tudna ellenállni a nagyi finom mézeskalácsának, egyéb süteményeknek, húsoknak…?

Mit tehet ilyen esetben egy egészségtudatos ember?  Erről kérdeztem dr. Kovács Hajnalkát, Olaszfalu-Eplény körzet háziorvosát és homeopátiás orvost. Kértem, javasoljon olyan megoldásokat, hogy élvezhessük is az ünnepi ételeket, de ne károsítsuk az egészségünket.

A: Mi a véleménye a doktornőnek a karácsonyi étkezési szokásokról?
Dr: Az ünnepek velejárója az étkezés. A karácsony nem is lenne olyan szeretetteljes és meghitt, ha nem ülnénk együtt az asztalnál. Az ünnepléshez hozzá tartoznak a különleges ételek, ám napjainkban nagyon komoly probléma van az étkezés kultúrájával. Nagyon sokat és sokszor eszünk, ezt én nem tartom egészségesnek ilyenkor sem.
A: Különleges ételeket említett. Ezek napjainkban már egészségesebbek, nem?
Dr. Sajnos nem minden háztartásban. Úgy veszem észre, hogy sok helyen nagyon zsíros és cukros ételek kerülnek az asztalra.
A: Tehát első tanácsa a zsíros és cukros ételek kerülése?
Dr: Mindenképpen.
A: És a tradicionális ételek, mint például töltött káposzta, rántott hús, bejgli fogyasztása mennyire ajánlott?

Dr: Ezeket az ételeket is el lehet készíteni egészségesebben. A töltött káposztát például darált pulykahúsból, a bejglit nyírfacukorral. Így lényegesen kevesebb zsír és szénhidráttartalmuk lesz  ezeknek.
A: És ha mégis zsírosabb ételt eszünk, esetleg felfúvódást tapasztalunk, vagy gyomorrontásunk lesz, akkor mi a teendő?
Dr: Elsősorban a megelőzés a fontos. Próbáljuk a túlevést elkerülni, de ha már elrontottuk fogyasszunk gyógyteákat! Kifejezett emésztés könnyítő az édeskömény, kamilla vagy a zöld tea.

A: Melyek az igazán egészséges s mégis „karácsonyi” ételek?
Dr: Mindenképpen fogyasszunk halat és sok gyümölcsöt. Köret többször legyen zöldség, együnk könnyű mártásokat, leveseket. Ne feledkezzünk a savanyú káposztáról és cékláról, ezek rendkívül egészségesek és olcsók is. Étkezzünk rendszeresen, és ne nassoljunk. Megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasszunk ezeken a napokon is! És az elfogyasztott jó néhány plusz kalória legjobb orvossága a mozgás. Ha fel is függesztjük a rendszeres sporttevékenységünket, legalább naponta sétáljunk.

A: Az ünneppel sokszor együtt jár a súlygyarapodást. A karácsonyi hízás könnyedén elkerülhető? Önnek vannak bevált módszerei?
Dr: Nem könnyen, de elkerülhető. Egy ilyen ünnepkörben, ha nem figyelünk, akár 4-5 kilót is lehet hízni, ami utána több hónapos munkával megy csak le. Két fő módszerem a testedzés fenntartása és az ésszerű étkezés.

A: Köszönöm. Következő kérdésem a szilveszterre vonatkozik. A partikon, óévbúcsúztatókon természetesen előkerül az alkohol. Mit tanácsol, hogyan lehet a helyzetet jól uralni?

Dr: Itt is legfontosabb a mértékletesség, s az, hogy ne keverjük a különböző alkoholformákat. Ne hergeljük egymást a túlzott ivásra. Ha bajba kerülünk, ne féljünk orvosi vagy felnőtt segítséget kérni.
A: És a másnaposság ellen vannak praktikák?
Dr: Fő tanácsom, hogy ne legyünk azok. De természetesen vannak.
A: És megosztaná velünk a „macskajaj” megkönnyítésének titkát?
Dr: Pihenjünk le, sötétítsünk be, igyunk tiszta vizet. Háborgó gyomrunkat hideg gyümölcslével nyugtassuk. Fejfájásra pedig szokásos fájdalomcsillapítókat szedjünk. (Algopyrin, Panadol, Nurofen)
A: Köszönöm tanácsait. Békés és áldott ünnepeket kívánok!
Dr: Hasonlókat minden kedves olvasónak!

 

Dubi Anna
10.D

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?