2016. február 9. Biztonságos Internet Nap – 2. cikk

SAFER INTERNET DAY (Biztonságos Internet Nap)

A modernkor emberének egyik legkedveltebb időtöltése az interneten való böngészés. Viszont ez veszélyeket is rejt magában. A „Biztonságos Internet Nap”-ot minden év februárjának második hetének keddi napján tartják. Ennek a programnak a célja, hogy felhívják az emberek figyelmét a biztonságosabb és felelősségteljesebb online technológiák használatára, különösen a gyermekek és a fiatalok körében szerte a világon.

Hogyan védhetjük meg magunkat az internet veszélyeitől? Milyen következményeket okoznak a különböző tartalmak? Erről kérdeztem Szélesné Dr. Ferencz Edit Ph.D. gyermekklinikai és mentálhigiéniai szakpszichológust, szakpszichoterapeutát. Kértem, javasoljon olyan megoldásokat, amivel biztonságosabbá tehetjük környezetünket, magunk és embertársaink érdekében.

  • Mit gondol a „Biztonságos Internet Nap”-ról?

Fontosnak tartom azokat a kampányokat, melyek felhívják az emberek figyelmét a testi-lelki-szellemi egészséget érintő környezeti (pl. a technikai) változásokból adódó kihívásokról. Lényeges, hogy gondolkodjunk ezekről a kérdésekről. Természetesen ezek a tematikus napok nem kezelik az anomáliákat, de újabb és újabb szempontokat vethetnek fel, elősegítve a prevenciót.

  • Ön szerint korlátokat kell szabnunk a számítógép használat terén?

Elsősorban a személyiségfejlesztést tartom fontosnak, hiszen ha kisiskoláskorra egészségesen kifejlődtek a gátló és önkontrollfunkciók (pl. a csábításnak való ellenállás), akkor megtalálja az ember azt az egyensúlyt az időbeosztásában, vagy az élménykeresésben, melynek révén fenntarthatja az egészségét. Mindig az egyensúlyon van a hangsúly. Amennyiben a számítógép-használat a tanulást, vagy a munkavégzést, vagy a társkapcsolatokat, vagy a mozgást háttérbe szorítja, úgy komoly mentális és viselkedéses problémák adódhatnak. Jelentős szempont az egészséges én-védelem kifejlesztése is, hiszen a nyilvánossággal vissza is élhetnek az emberek.

  • Mi a véleménye a különböző online számítógépes játékokról?

A szakirodalom szerint (pl. Manfred Spitzer pszichiáter professzor) viszonylag kevés olyan játék van, melyek a képességfejlesztést teszik lehetővé, viszont többségben vannak azok a játékok, melyek a megemelkedett küszöb alatti stressz-terhelést eredményezhetik, így igénybe véve a szervezetet. Pl. 3 órán keresztül izgalomba lenni, harcolni, küzdeni a kimerülési fázisig juthat el a szervezet, aminek a lelki működésre is következménye van: pl. ingerlékenység, szorongás, akár depresszió is kialakulhat. De ne feledkezzünk meg arról az egészségtelen testtartásról sem, amit a computer-, vagy tv előtti ülés, vagy a billentyűzet használata jelent. Vannak azonban olyan játékok, melyek közösségi térként jelennek meg, amit reális kapcsolatokká lehet alakítani: pl. személyes találkozók szervezése stb. Természetesen itt is a virtuális és a reális világ közötti illeszkedés a kérdéses.

int3

  •  Különböző könyvek, tanulmányok és tévéműsorok figyelmeztetnek a digitálisdemenciára. Elmondaná, hogy mi is ez valójában?

Prof. Mannfred Spitzer írt erről könyvet, figyelmeztet digitális demenciára, amit a telefonok, számítógépek, játékkonzolok okoznak a gyerekeknek. Tehát ez azt jelenti, hogy az agy, a gondolkodás leépül, amikor felhasználóvá válik az ember.

  • Ezek szerint a szabadidőn egyre nagyobb részét a képernyő előtt töltjük?

Igen, ez a saját hibánk, ha egész nap képernyő előtt dolgozunk, és este tv-t nézünk, tudnunk kell, hogy ez nem lehet jó.

int4

  • Mit jelent valójában a modern média a gyermekeknek?

Jó néhány tanulási lehetőséget. Vegyük az Ipadot. Néhány szülő azt mondja, hogy az ő gyereke okos, mert két évesen tudja használni az Ipadot. A szakmai vélemények azonban ennek ellentmondanak: a sima képernyőn való kézmozgás lerontja a motoros kézügyességet. A két éves gyerek agya ezzel nem tanul semmit. A gyereknek holisztikus tapasztalatokra van szüksége. Az optikai, akusztikus információ-bevitel villámgyorsan lejátszódik, ez összezavarja az agyat, és nem tanul semmit. Ezért jó a számítógép a felnőtteknek, de méreg a fejlődésben levő fiatal és gyermeki agynak.

  • Hány éves korban ideális a gyerekeket bevezetni a számítógépek világába?

Minél később, hiszen az egészséges testi-lelki-szellemi fejlődéshez nem szükséges a számítógép, vagy a tv. Az iskolai oktatás elvárásaihoz igazodva érdemes a gyerekeknek használati eszközként adni a számítógépet, de a televíziót is. Úgy tudom, hogy általános iskola 4. osztályában kezdődik az informatika oktatása. A felnőttek mintaadó szerepe a fontos, hiszen ha gyermeküket a „villanypásztorra bízzák” (tv, vagy számítógép), és maguk is inkább elvonulva facebookoznak a személyes kapcsolat helyett, akkor nem segítik az egészséges eszközhasználat kialakítását. Tehát a média és a digitális eszközök elsősorban eszközök és nem létszükségletek.

  • Önnek milyen a kapcsolata az internet világával?

Természetesen használom az internetet tájékozódásra, levelezésre, esetenként szórakozásra is, hiszen már nem lovas kocsival viszik a postai küldeményeket, de elsősorban az eszemet használom az eligazodáshoz, a feladatok megoldásához.

  • Köszönöm a felvilágosítást.

Széles Aliz, 11.A

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?